STICHTING KUREN

REUMA EN BECHTEREW KUURREIZEN

waarom kuren

Voor mensen met een reumatische aandoening is genezen vaak niet mogelijk.

Toch kan een kuur het ziektebeeld gunstig beïnvloeden.

Een kuur is in Nederland nog niet erg bekend, dit in tegenstelling tot Duitsland en vele Midden-Europese landen. Hier was het deelnemen aan een kuur rond 1900 erg populair voor allerlei kwalen en werd vooral gedaan door zeer bemiddelde mensen. Vele kuuroorden zijn dan ook in deze periode ontstaan en ademen nog de sfeer van deze tijd. Later is het kuren ook voor de minder bedeelden mogelijk geworden, doordat met name in Duitsland het deelnemen aan een kuurreis door de “Krankenkasse” werd en wordt betaald. Men kent hier ook geen herstellingsoorden e.d., maar alleen kuuroorden voor tal van lichamelijke en psychische aandoeningen.
Tegenwoordig wordt ook door veel ziektekostenverzekeringen in Nederland het gunstige effect van een kuur erkend en een tegemoetkoming in de kosten gegeven. Kijk of Uw verzekering ook een vergoeding geeft.

Het effect van kuren
Door de combinatie van therapieën en ontspanning wordt de lichamelijke conditie verbeterd. Dit heeft tot resultaat dat het immuunsysteem wordt versterkt en het lichaam beter in staat is ontstekingen te bestrijden.
Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat door de huid geneeskrachtige en/of pijn bestrijdende stoffen opgenomen kunnen worden. Elk kuuroord heeft speciale behandelingsmethoden, afhankelijk van lokale omstandigheden zoals thermaal bronnen of geneeskrachtige modder.
Stichting Kuren organiseert kuurreizen speciaal voor mensen met een reumatische aandoening. Het kuuroord is speciaal daarop geselecteerd. Ons kuuroord is erkend door de overkoepelende Slowaakse kuurorganisatie.

Trenčianske Teplice heeft bronnen met zwavelwater.
Slowakije (Slowaaks: Slovensko; officieel: Slovensko Republiek), is een jonge republiek in Midden-Europa, die zich op 1 januari 1993 losmaakte uit Tsjechoslowakije, dat daardoor ophield te bestaan.
Het land wordt begrensd door Tsjechië in het noorden, Oekraïne in het oosten, Hongarije in het zuiden en Oostenrijk in het zuidwesten.
Het is een overwegend bergachtig land, dat gedurende de twintigste eeuw weliswaar één geheel vormde met het taalkundig en cultureel nauw verwante Tsjechië, maar dat in de eeuwen daarvoor een heel andere ontwikkeling had doorgemaakt.
Slowakije behoorde eeuwenlang tot Hongarije. De emancipatie van het Slowaakse volk kreeg pas laat gestalte.
Tegenwoordig is Slowakije één van de lidstaten van de Europese Unie. De bevolking stemde op 18 mei 2003 in een referendum voor toetreding. Die vond uiteindelijk plaats op 1 mei 2004.

Behandelingen
Thermaal baden en Balneo therapie
Om spieren en gewrichten totaal te ontspannen.
De watersamenstelling is uniek in de wereld en geeft binnen enkele dagen enorme resultaten.

Massages
Reflex massage.
Klassieke massage
Manuele Lymfedrainage.
Hydrotherapie
Onderwater massage.
Kruidenbaden.
Fango (modder)                                                                                                                                    Schotse Douche.

Elektrotherapie
Ultra geluid.